Malování olejovými barvami

Malba olejem vždy byla a nejspíš i bude laickou veřejností považována za vrchol technik malování.

Zní tak honosně a umělecky především díky tomu, že má dlouhou a slavnou historii už od 7. století.

Toto médium bylo velmi oblíbené u starých mistrů - velkých evropských malířů 13. - 17 . století.

Olejové barvy zůstaly mezi umělci vyhledávaným médiem, většinou díky jejich všestrannosti. Podle způsobu použití můžete vytvořit barvy neprůhledné, transparentní a nebo projasněné, zároveň mohou být tučné či hubené a jejich vlastnosti lesku vám pomohou vytvářet vysoce realistická díla. Další vlastnost - pomalé schnutí - dává možnosti prolínání. 

Jejich máslovitá konzistence z ní činí všestranné médium, nanáší se štětcem nebo špachtlí (mastechinem). Jsou vytvořeny na bázi oleje, pigment je obvykle rozptýlen ve lněném oleji a protože se olej nevypařuje, stejně rychle jako voda, schnou daleko pomaleji než barvy na bázi vody.

Kvalita barev se liší podle materiálu, který byl použitý na jejich výrobu - tedy pigmenty a oleje. Zemité barvy, jako siena pálená nebo umbra pálená, jsou obvykle vyrobeny z oxidu železitého a schnou relativně rychle, proto jsou ideální jako podmalba u olejových barev.

Délka schnutí záleží také na vrstvě - tenké vrstvy schnou do týdne a ty silné mohou schnout i několik let.             

Existuje několik výrobců olejových barev, většinou se základními typy: umělecké olejové barvy (mistrovské) - nejlepší čistota a největší obsah pigmentů a olejové barvy studentské kvality - levnější, protože obsahují méně pigmentu. 

Média pro olejové barvy

- používají se především k urychlení či prodloužení doby schnutí 

- rozpouštědla k čištění štětců a ztenčování malby - obsahují terpentýn, lakový benzin a jejich alternativy.

Rozpouštědla se mohou znovu použít, pokud je dobře scedíte do jiné nádoby a necháte usadit - k tomu slouží i kovový držák na štětce, ale zároveň je to také díky oddělenému prostoru, vhodný doplněk pro usazení nečistot z terpentýnu.

Štětce pro olejové barvy

Výběr štětce je zásadní věc. Musí být dostatečně tvrdé k rozetření silné vrstvy barvy a dostatečně robustní, aby vydržely čištění v rozpouštědlech. Tradičně jsou štětce vyrobené z prasečích štětin, levnější alternativa jsou pak syntetické štětiny. 

Podle potřeby si můžete vybrat z několika tvarů štětců - ploché štětce s kratšími štětinami jsou pevnější. Filberty mají zaoblené rohy, takže netvoří tak ostré okraje stopy jako ploché štětce. Můžete využít také kulaté štětce pro olejomalbu a nebo pak specifické - např. štětec vějíř, které ale nezadrží mnoho barvy a tak jsou vhodné pro jemné prolínání nebo různé efekty. 

Oblíbené jsou také malířské špachtle pro olejomalbu. Vytvoříte tak silné, přímé stopy a textury. 

Podklad pro olejomalbu

Na trhu je řada podložek či povrchů, na které můžete malovat olejem - od papíru přes plátno až po různá dřeva (desek).

Plátno je oblíbenou volbou a je k dostání v několika podobách - tradiční lněné, dražší nebo bavlněné (levnější varianta). Plátno se před použitím musí napnout na rám, poté připravit před malbou prvním podkladovým nátěrem.

Desky mají výhodu, že si necháte nařezat přímo formát, který potřebujete, jsou trvanlivější a odolnější než plátno a můžete je tak skladovat bez rizika většího poškození.

Oblíbená je také kombinace plátna a desky, kdy se plátno připevní na povrch desky. 

Speciálním papírem je pak  papír pro olejomalbu s plátnovou texturou.  Je na trhu k dostání v blocích a můžete ho také připevnit na desku. 

Teď už stačí jen vybrat správnou podložku pro malbu, barvy, štětce a můžete začít nanášet první vrstvu - tzv. podmalbu.

Olejomalba je technologický postup pro trpělivější malíře, pro rychlejší tvorbu a hlavně kratší dobu schnutí, a tím možnost nanášení dalších barev, zkuste začít akrylovými barvami.