Představíme si nejprve pár důležitých informací a základy malování akvarelem.
Akvarely jsou vodou ředitelné barvy a používají se už po tisíciletí. Jejich pigmenty jsou barviva, která se buď rozpouštějí nebo drobné částečky, které tvoří ve vodě suspenzi.
Dají se jednoduše nanášet, ale jejich korigování na papíře není už tak intuitivně předvídatelné a k dosažení perfektního výsledku je třeba trocha praxe. Barvy jsou transparentní, a proto výběr barvy podkladu, tedy akvarelového papíru, je důležitý (odstíny papírů jsou obvykle od sněhově bílých, přes klasické bílé až po krémové).
Barvy v tubách – obvykle k dostání v 5ml nebo 12ml tubách, jsou polotekuté a dobře míchatelné. Velkou výhodou je možnost míchání větších dávek barev na velké vrstvě/ploše – vymáčknete si na paletu přesně tolik, kolik potřebujete.
Barvy v pánvičkách (půlpánvičkách) – neboli miskách – jsou suché, praktické a dobře přenosné např. při plenéru (malování v přírodě).
Profesionální akvarelové barvy pro umělce mají větší poměr pigmentů k pojivu než cenově přijatelnější verze barev pro studenty. Jako začátečník proto začněte u studentských barev, naučte se správné technice a až potom si pořiďte ty nejkvalitnější, jaké si budete moci dovolit. Celosvětovou špičkou v tomto odvětví jsou akvarelové barvy Leningrad – mistrovské akvarelové barvy.
Pro začátek je také vhodná sada štětců na malování akvarelem, vyzkoušejte si různé velikosti a po zdokonalení si můžete pořídit profesionální malířské štětce. Ty jsou většinou vyráběny ze sobolího vlasu, který je pružný, drží tvar a štětce pojmou spoustu vody a barvy. Nejvyšší kvalita je pak vyrobena z kolinského sobola (druh lasičky), prodávané pod názvem štětce na akvarel Kolinski. Další přírodní štětce vhodné pro velkoplošné lazury jsou široké, tzv. lazurní štětce – vyrobené z veverčího nebo kozího chlupu. Dále pak existují směsi sobolích chlupů a syntetických vláken, které jsou levnější, ale také velmi dobře poslouží, hlavně v začátcích.
Jaký zvolit akvarelový papír?
Formát je zcela na Vašem výběru, čím je ale třeba se řídit, je gramáž papíru. Ta je obvykle kolem 200 g/m2, 230 g/m2, nebo 300 g/m2 až do 640 g/m2. Povrch papíru také hraje jednu z hlavních rolí. Chcete, aby Váš konečný výsledek měl členitou strukturu, nebo si přejete mít hladký, ničím nerušený povrch? Rozdíly jsou ve výrobě – papíry lisované za studena jsou hladké, naopak lisované za tepla mají jemnou strukturu.
Před začátkem si nezapomeňte také připravit sklenici nebo kelímek s vodou – a to hned 2x – jeden na vymývání štětců a druhý s čistou vodou na nabírání čisté vody k malbě.
Malířské techniky se nejlépe naučíte na některých z nabízených kurzů k tomu určených. Není jednoduché pochopit malbu akvarelem z knih nebo z videí. I malíři profesionálové se do akvarelu buď zamilují a věnují se mu téměř výhradně, nebo se mu záměrně vyhýbají a ví proč. Experimentovat se dá se vším, ale pokud chcete tento technologický postup správně pochopit, je potřeba velká dávka trpělivosti a píle. Výsledky se časem a s praxí dostaví.