Nenašli jste, co potřebujete? Napište nám: info@atelierumeni.cz

Jak vybrat správný papír pro malbu a kresbu

Výtvarných potřeb existuje mnoho druhů. Jeden z nich, který někdy potřeboval ke své práci snad každý výtvarník, je papír. Jak se ale vyznat v tolika různých typech, které dnešní doba nabízí? Pojdťe se podívat na základní parametry a hned se vám při dalším nákupu bude vybírat lépe.

Gramáž

Předtím, než si pořídíte buď kusový papír nebo rovnou blok papírů, si rozmyslete, jakým médiem na něj budete tvořit. Od toho se totiž většinou odvíjí první charakteristika papíru, kterou je gramáž (= hmotnost papíru o ploše 1 ). Ta zjednoduše řečeno říká, jak je papír tvrdý, kolik toho snese a jak moc se na něm může umělec vyřádit. 

Pro představu klasický kancelářský papír má zhruba 80  100 g/, což mají také většinou skicáky, které slouží pro náčrtky, a to většinou tužkou. Větší gramáž papíru od 100 do 150 g/ lze taktéž využít na skicování (některé sketchbooky jsou i 160g), můžete je ale používat už jako grafické papíry pro markery a tuše, jež papír nepropíjí. Nad 150 g/ se už papíru neříká papír, ale karton. Ten je určen většinou pro mokrá média (ideálně od 200 g/), jako jsou akvarelové barvy, tempery nebo akryl. Ze suchých médií se nejčastěji využívají na kresbu pastelem nebo uhlem. 

Struktura

V obchodech si lze vybrat mezi papíry s extra jemným povrchem, jemným povrchem, jemně hrubou strukturou, hrubou strukturou a pak opravdu drsnou, která je podobná brusnému papíru a je určená pro pastel. Jemné se používají na skicování tužkou nebo markery, vhodné jsou pro designery, ilustrátory a také na kaligrafii. Strukturované naopak ocení výtvarníci při práci s akvarelem, kdy nerovný povrch vytváří zajímavé efekty. Nejhrubší jsou ideální pro pastel a uhly, protože se v „mezerách“ na povrchu dobře usazuje nanášený prášek, a zůstává tak na místě. Mezi speciální struktury patří podobná lněnému plátnu vhodná pro olejomalbu.

Důležité je se vyznat také v ozančeních a zkratkách, které se nachází na obalu bloků. Lisované za studena neboli cold pressed (CP) jsou strukturované. Naopak lisované za tepla neboli hot pressed (HP) jsou jemné. Poslední možnost, kterou lze objevit, nese označení R jako rough neboli drsné.

 

 

 

 

 

 

Barva

Každý papír, ať už samostatně nebo v bloku má nějakou barvu. Ale pozor! Není totiž bílá jako bílá. Některé nesou označení tradiční bílá, jiné zase extra bílá, proto si vybírejte především podle svého záměru. Například pro malbu akvarelem, kde bude součástí malby sněhově bíla, doporučujeme právě extra white.

Samostatnou kapitolou jsou pak barevné papíry. Pokud mají menší gramáž, lze je využít třeba na koláže, s větší hmotností a s jemnou strukturou zase na tvorbu paspart okolo obrázku. Na tmavé odstíny včetně černé často výtvarníci kreslí právě pastelem.

Rozměr

Nakonec se ještě rozhodnout, jaký rozměr bude pro vaše tvoření nejvhodnější. Ať už budete vybírat z typizovaných rozměrů řady A (A6, A5, A4, atd.) nebo se rozhodnete pro netypické tvary, jako jsou čtverce či širokoúhlé, tak mějte vždy na paměti, jak jsou bloky vázané. Najdete je buď v kroužkových vazbách nebo lepené z jedné strany v deskách (některé i ve velmi tvrdých, lepenkových). Pak už záleží opět na vaší volbě, jaké k danému účelu lépe vyhovují. Pro akvarel jsou bloky připravené jako celolepené. To znamená, že jsou po všech stranách k sobě slepené, čímž zaručují, že se během mokré malby nesrolují a zůstanou vypnuté. Po práci je jednoduše odříznete nožíkem.

Máte už v tom nepřeberném množství typů papíru jasněji a vybrali jste správnou gramáž, strukturu, barvu i rozměr? Našli jste, co jste hledali? Pokud ano, tak hurá do práce, pokud ne, napište nám a my vám rádi poradíme.